- навчальна: повторити й поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їхнього виділення; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-, прі-, визначати їхню роль у словах, удосконалювати навички правопису;
- розвивальна: розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, культуру усного і писемного мовлення;
- виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до професії вчителя, а також співчуття і уважність до будь-якої людини, яка потрапляє в біду.
й стилістика, текст. Міжпредметні зв'язки: художня література. Обладнання: опорні схеми, сюжетні малюнки. Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
- Закінчте речення: Я прагну...
- Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Поясніть свій вибір. Чому автор дав таку назву тексту? Назвіть мовні засоби зв'язку речень у тексті.
- Випишіть слова з префіксами пре-, при-, прі-. Поясніть їхній правопис.
- 3 префіксами пре-, при-, прі- записати по 2-3 нових слова.
- Дайте відповіді на питання, записані на сторонах куба:
- Якого значення надає словам префікс пре?
- Наведіть приклади слів з цим префіксом.
- Якого значення надає словам префікс при? т Наведіть приклади слів з цим префіксом.
- Назвіть слова, які пишемо з префіксом прі-.
- Для чого необхідні знання про написання префіксів?
- Доповніть таблицю власними прикладами.
Пре- | При- | Прі- |
Вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити словом дуже) | Найчастіше вносить у значення слова відтінок приєднання, приближення або неповноти дії чи ознаки. | Пишемо у словах прізвище, прізвисько, прірва |
Прехитрий, прерозумний |
Прибудувати, приставляти |
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Моделювання нових слів
- Утворіть від зазначених слів за допомогою префікса ПРЕ- нові слова. Якого значення надає словам префікс?
Тихий, добрий, мирний, спокійний, міцно, голосно.
Дослідження-реконструювання (міні-тест)
- Замініть словосполучення словами з префіксами ПРЕ-, ПРИ-.
1. Дуже глибокий:
А преглибокий;
Б приглибокий.
2. Злегка закритий:
А прикритий;
Б прекритий.
3. Не зовсім заглушений:
А преглушений;
Б приглушений.
4. Дуже злий:
А презлий;
Б призлий.
5. Злегка прикритий пилом:
А препилений;
Б припилений.
6. Не зовсім закриті очі:
А прекриті;
Б прикриті.
Розподільний диктант
- До кожного зі слів поставте відповіді: а — слова, що означають приєднання; б — слова, що означають наближення чи неповноту дії; в — слова, що вказують на збільшену ознаку Прибережний, привезений, предобрий, прихід, прекрасний,
приземлення, пришити, презирство, прибитий, прихилитися, пре-скромний.
Ігрове завдання «Хто більше» (групова робота)
- До малюнка доберіть якнайбільше слів із префіксами пре-, при-, прі-, поясніть їх правопис. Вживаючи дібрані слова, побудуйте зв'язне висловлювання.
V. Підсумки уроку. Укр. мова 5 клас. Значущі частини слова
- Написання яких префіксів ми сьогодні повторили?
- Якого значення словам надають префікси пре-, при-, прі?
- Наведіть приклади слів із префіксами пре-, при-, прі-.
- Яке завдання вам сподобалося найбільше?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
- Виконайте вправу за підручником.
- Зі словника випишіть слова, які починаються на прі-, визначте в них корінь, зробіть висновок.
- Складіть тестові завдання на правопис префіксів пре-, при-, прі-.