Урок 1. Повідомлення. Способи подання повідомлень

Мета уроку:

познайомити учнів з поняттям повідомленнями та способами подання повідомлень;
розвивати увагу й логічне мислення;
розвити цікавість до здобуття нових знань;
розвити в учнях інформаційну культуру, вміння працювати з інформацією;
виховувати дбайливе ставлення до обладнання кабінету.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: робочий зошит, підручник, презентація, ПК.

Хід уроку
I.Організаційний момент.
II.Повторення вивченого, перевірка домашнього завдання.
III.Актуалізація опорних знань.
–Як ви розуміти поняття «повідомлення»?
–Які органи чуття має людина?
IV.Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами розглянемо тему «Повідомлення. Способи подання повідомлень».
V.Вивчення нової теми.
Усе наше життя пов’язане повідомленнями. Ми отримуємо повідомлення, коли спілкуємося з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книжки, газети або журнали. Ми передаємо повідомлення, коли пишемо листи, розмовляємо по телефону. Розповідаємо один одному про якісь події. Ми зберігаємо повідомлення, коли записуємо в щоденник домашнє завдання, фотографуємося, знімаємо відеофільм. Ми опрацьовуємо повідомлення, коли розв’язуємо задачу або пишемо переказ. Ми використовуємо повідомлення, коли збираємося до школи, плануємо подорож на канікули, вибираємо подарунок другу.
Людина сприймає повідомлення з навколишнього середовища за допомогою п’яти органів чуття: зору, слуху, дотику, нюху, смаку.

Загадка №1:
Живе мій братик за горою,
Не може зустрітися зі мною. (Очі)

Очі - це орган зору, людина за допомогою зору отримує найбільше відомостей про навколишній світ. Діти, як ви думаєте, як називається повідомлення, що отримується за допомогою органу зору? (візуальне) Зорове повідомлення про предмет можна отримати, навіть не торкаючись до нього. А для чого нам потрібний зір? (діти дають різноманітні відповіді) Зір допомагає отримати повідомлення про колір предметів, їх розміри, форми, допомагає дізнаватися, далеко вони або близько, рухаються або не рухливі.
Завдяки зору ми читаємо книги, дивимося телепередачі, працюємо за комп'ютером і так далі. Дуже часто очі попереджають нас про небезпеку

Загадка №2
Ось гора, а у гори
Дві глибокі нори.
У цих норах повітря бродить.
То заходить, то виходить. (Ніс)
Ніс - орган нюху. Нюх - це здатність людини відчувати запахи. Як же називаються повідомлення, які ми отримуємо за допомогою носа? (нюхове)

Загадка №3
Вони є у осла,
Вони є у корови,
Ловлять усе підряд,
Як локатори стоять. (вуха)
За допомогою вух людина чує усі ті звуки, якими наповнений світ. Так як називається повідомлення, що отримується за допомогою органу слуху? (звукове). Особливо важливо для нас чути мову інших людей. За допомогою слів ми передаємо один одному інформацію. Дивовижні звуки природи, музики теж дуже потрібні нам. Ці звуки - частина краси, що оточує нас.
Завдяки язику людина розрізняє смак їжі. Язик допомагає сприймати...(смакове повідомлення). На язику знаходиться безліч рецепторів, які допомагають нам зрозуміти кисла їжа або солона, солодка або гірка.
Загадка №5
П'ять братів -
Роками рівні,
Зростанням різні.
(Пальці)

Повідомлення, яке ми отримуємо за допомогою шкіри називається - тактильне. Доторкнувшись до предмета можна дізнатися: гарячий він або холодний, гладкий або шорсткий. Звідси і назва тактильних відчуттів: м'який, жорсткий, гарячий, холодний, колючий.

Повідомлення складаються з матеріальних носіїв: знаків (записи на папері, книги), сигналів(світлофор, маяк), фізичних процесів, які змінюються з часом. (записати)

Способи подання повідомлень бувають:
текстовий
числовий
графічний
звуковий
мультимедійний
умовні сигнали
спеціальні позначення,
комбінований. (записати)

Серед способів подачі повідомлення:
мова(усний обмін інформацією)
писемність
преса
книги
радіо
кіно
телебачення
комп’ютер.(записати)

ІV.Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз.
Вгору трошки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Будем дружно ми сідати
І до праці приступати.

V.Вивчаємо правила техніки безпеки.
Гра "Так – ні”.

Водимо пальцем по монітору.
До комп’ютерного класу заходимо спокійно з дозволу вчителя.
Біля комп’ютера сидимо рівно.
Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо.
Під час роботи в класі їмо фрукти.
Ліпимо використану жуйку до столу.
Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером.
Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди;
На клавіші натискаємо плавно, без різких ударів;
Не торкаємось роз’ємів, проводів, кабелів;
Включаємо і виключати апаратуру без дозволу вчителя коли заманеться.

Діти об’єднуються у 2 – 3 групи, кожна з яких послідовно відповідає «Так» чи «Ні» дуже швидко відразу як фраза з’явиться на екрані. Тут також доцільно заздалегідь підготувати презентацію до уроку, до якої занести всі необхідні фрази: по-перше, це сприяє навчанню дітей швидкому читанню, по-друге, діти працюють в команді, що виховує товариство і вміння працювати спільно, по-третє, саме ігрова форма сприяє швидкому повторенню такої дуже важливої теми, як правила техніки безпеки.
V.Практична робота учнів за комп’ютерами.
Формування навичок роботи з мишею.

VI.Підсумок уроку.

Загадки про загальні носії повідомлень

Чорняві пташинки
На кожній сторінці
Мовчать та чекають,
Доки їх вгадають.
(Букви)

Головою обертає
Нам показує держави
Ріки, гори, океани.
(Глобус)

Що за незнайома мова?
Хто перекладе нам слово?
(Словник)

Смачно пахне наш пиріг,
Хто його зробити зміг?
Допоможе книга-диво,
Все розкаже нам красиво
(Кулінарна книга)

Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
(Книга)

Ось так дім – одне вікно!
Кожен день в ньому - кіно.
(Телевізор)

Розклад добре знаю я
І домашнє завдання.
На сторіночках – оцінки
Кожного шкільного дня!
(Щоденник)

Отже, на уроці ми дізналися, що ж таке повідомлення та яким чином повідомлення можливо передавати та сприймати. Чи сподобався вам урок? Що саме сподобалось, а що ні? Які ви нові для себе знання дістали?
VІІ.Домашнє завдання