Година спілкування. Твори добро, бо ти - людина

Мета.
  • Формування в учнів почуття чуй­ності, доброти, милосердя, поваги до стар­ших; заохочення до добрих вчинків та ко­рисних справ.
«Найвеличніше, найбожественніше в людині  -  милосердя і прощення».
О. Дюма
«Якщо прагнути до милосердя, не буде зла».
Конфуцій
«Добре бачить тільки серце, найго­ловнішого очам не видно».
Екзюпері
Вчитель. Найвища наука життя -мудрість. А найвища мудрість - бути доб­рим. Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердечність, уміння розділити чу­жий біль, вчасно підтримати у важку хви­лину, розрадити в горі й біді - це завжди було в характері нашого українського на­роду. У наших традиціях споконвіку зберігалася звичка поділитися з бідним, дати притулок подорожньому, допомогти немічному, хворому, заступитися за безза­хисного і скривдженого. Що ж потрібно зробити для того, щоб ці згадані добрі звички і традиції, оте всенародне милосер­дя, що здавна було властиве нашому наро­дові, зберегти на віки?
Напевне, треба менше говорити про доб­ро, а просто проявляти милосердя до тих, хто потребує підтримки.
Учень.
Не говори про доброту, коли ти сам нею не сяєш,
Коли у радощах витаєш, забувши про чужу біду.
Учениця.
Бо доброта не тільки те, що обіймає тепле слово,
В цім почутті така основа, яка з глибин душі росте.
Учень.
Коли її не маєш ти, то раниш людяне в людині,
Немає вищої святині,  як чисте сяйво доброти. О. Довгий
Вчитель. Інколи в нас закрадається дум­ка і постає запитання: яка вулиця веде до храму? Де той шлях до правди і добра, яким треба йти кожному? На це запитання публіцист Ігор Золотухін     відповів так:
«Ця вулиця проходить через душу кожного з нас, і той храм, храм добра, правди любові,  кожен повинен будувати в собі вимітаючи зі своєї душі зло і брехню, які вгніздилися в ній і руйнують її».  Якби кожна зла людина зробила на одну   погану справу менше, а кожна добра - на одну справу більше, наскільки світлішим стало б наше життя. Якби кожен, хто може, допоміг    хоча б одній конкретній люди світ став би набагато кращим.
Староста класу розповідає присутній про те, як учні та батьки класу взяли участь в акціях «Милосердя йде від серця та «Діти, допоможіть дітям».
Робота у групах.
1)       Кожна група отримує Пакет, у якому є лист з описаною життєвою ситуацією. Наприклад, з листа матері: «Я маю дочку, яку дуже люблю. Та раптом я захворіла. Прошу доньку сходити до аптеки по ліки, а вона мені відповідає, що їй  немає коли. Так мені стало боляче та прикро. Звідки така черствість?» А ви як думаєте, звідки така черствість? Надається час для обговорення та прийняття рішення  групи.
2)       Питання для колективного обговорення:
  • У кожного з нас є бабусі та дідусі. Давайте пригадаємо, тільки чесно, чи завжди ми уважні до них, чи завжди ми поважаємо їх вік?
  • Людина народжується і вмирає, і як­що після її смерті що і залишається на землі, так це те, що вона доброго зробила людям. А що доброго зробили ви?
  • Милосердя! Що означає це слово? Чи завжди ми милосердні один до одного?
3)       Самооцінка за допомогою питань:
  1. Чи робиш ти добро людям?
 а) завжди; б) інколи; в) ніколи; г) не знаю.
  1. Чи робиш ти людям зло, неподобство?
 а) не роблю; б)  інколи роблю; в) роблю; г) не знаю.
4)   Підведення підсумку самооцінки
Вчитель. Час невпинно біжить вперед. Збігають хвилини, години, пливуть роки. Хочеться вірити, що у вас буде все гаразд, хочеться, щоб слова доброти, почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе життя. Пам'ятайте: людина на цім світі не вічна, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.
Учень.
Не зобидь ні старця, ні дитину, поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живемо, у могилу не бери провину.
Зло нічого не дає,   крім зла, вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши воздати - мудрість завше доброю була.
Бо людина ціниться по тому, чи вона зробила, що могла.
Скільки сил у неї вистачало, щоб на світі більше щастя стало.
Пам'ятка
  • Ти мешкаєш серед людей. Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажан­ня впливає на оточуючих. Знай, що є ме­жа між тим, чого ти бажаєш, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки питанням до самого себе: чи не робиш ти зла, нега­раздів людям? Роби все так, щоб оточую­чим тебе людям було добре.
  • Будь добрим і чуйним до людей. Допо­магай слабким та беззахисним. Поважай і розумій матір та батька - вони дали тобі життя, виховують тебе, бажають, щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим серцем, чистою душею.
  • Не будь байдужим до зла. Борись про­ти зла, брехні, несправедливості. Будь не­терплячим до того, хто прагне жити за ра­хунок інших, робить  зло людям.
Вчитель. Ось і закінчилася наша розмо­ва. Я сподіваюсь, що всі ми станемо добрішими, милосерднішими. І ця година доброти переросте у щоденну потребу ро­бити добро. Будьте добрими, людяними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі в щоденних клопотах, бережіть свої серця від усього злого. Щиро дякую всім.