Година спілкування. Наш рід

Мета.
  • Ознайомити дітей із поняттям «рід», «родовід»;
  • виховувати пошану до своєї сім'ї, близьких, рідних, учити шанувати пам'ять померлих, виховувати вірність народним традиціям, звичаям, обрядам.
  • Обладнання. Індивідуальні картки зі схематичними малюнками на тему «Генеалогічне дерево», грамзапис пісні «Зеленеє жито».
  • Попередня робота. Вивчення імен своїх бабусь, дідусів, прабабусь, прадідусів, збирання інформації про своїх рідних.
Хід заняття
I. Слухання пісні «Зеленеє жито, зелене».
Слово вчителя.
Діти, ви прослухали пісню «Зеленеє жито». В ній співається, як на свято зібрався весь рід. А хто з вас знає, що означає це слово?(Учні відповідають).
Вчитель
Правильно, рід — це дідусь, бабуся, тітка, дядько та їхні діти. Подивіться на малюнок дерева. Які в нього могутні корені, як багато гілок! Внизу вони товсті, а ті, що зверху, — маленькі й тонкі. Кожну родину можна порівняти з цим деревом: корені — то ваші пращури, стовбури — прадіди, великі гілки — ваші дідусь та бабуся, а потім — ваші тато й мама, а на самому вершечку — наймолодше покоління — ви самі. Від кожної гілки відходять ще гілочки — це ваші родичі, брати та сестри, тітки, дядько.
Знати імена своїх рідних — це знати свій родовід.
Послухайте оповідання «Родовідне дерево»
- А яке коріння у вашого родоводу?
II.   Робота за індивідуальними картками.
Спробуйте і ви скласти свій родовід.
Перед вами — малюнки дерев. На кожній гілочці — віконце. Напишіть у них імена своїх рідних: бабусі, дідуся, мами, тата, братиків та сестричок.
III.   Бесіда за схемами родоводу.
Молодці, ви гарно попрацювали. А тепер розкажіть, як звати ваших дідусів та бабусь? Розкажіть про них. Чи всі вони живі?(Розповіді учнів).
Вчитель. А тепер послухайте оповіданні Василя Сухомлинського «Чому на могилі сміття лежить?».(Прослуховування оповідання).
Слово вчителя.
Скажіть, так чому на могилі лежить сміття? Правильно, тому що люди забули про своїх рідних, які померли.
А як у вашій родині шанують пам'ять про померлих?
(Розповіді дітей).
1.     Коли найчастіше ваша родина збирається разом ?
2.     Як у вашій сім'ї відзначають релігійні свята? (Різдво, Великдень)?
3.     Розкажіть, як у вашій родині ставляться до старіших її членів?
 
А тепер послухайте вірш. Бабусин вихідний
 
Сьогодні — неділя, бабуся ще спить.
Не буду я рано бабусю будить.
Насмажу картоплі сама на сніданок,
Сама підмету я і сіни, і ганок,
А то ж вихідних у бабусі нема! ...
Картопля парує, букет на столі,
А де це бабуся? Немає її. —
Бабусенько, де це ви?
Я вас чекаю:
Лушпиння з картоплі на кухні збираю!
Змиваю повидло зі стелі, зі стін,
Змітаю розписаний цукор і кмин;
Ще зараз із воріт позішкрібую тісто
І сяду з тобою, онучечко, їсти.
 
1.     Що було гарного в поведінці дівчинки?
2.     Що вам не сподобалося?
3.     А як би ви вчинили на її місці?
IV.   Робота над прислів'ям.
Шануй батька і неньку — буде тобі скрізь гарненько.
Хто батька-матір зневажає, той добра не знає.
V.   Підсумок
1. Чому кожна людина повинна знати свій родовід?
2.Як потрібно ставитися до старших членів сім'ї?